طبیب من

کد خبر: 11458
گروه : اخبار سایت
تاریخ انتشار: ۱۷ام مرداد ۱۳۹۶ , ۱۸:۰۰
پژوهشگران دریافتند؛ 
داروی مورد استفاده برای برخی موارد بیماری کلیه می‌تواند ریسک عفونت را افزایش دهد. 

به گزارش طبیب من به نقل از خبرنگار مهر، بعد از آنکه محققان دریافتند بیماران مصرف کننده داروی کورتیکواستروئید موسوم به «متیل پردنیزولون» دچار عوارض جانبی جدی و نگران کننده‌ای شدند، آزمایشات بالینی را متوقف کردند. در اکثر موارد عفونت‌های حاد نظیر ذات الریه و مننژیت گزارش شده بود.

 

پژوهشگران دریافتند در مجموع حدود ۱۵ درصد بیماران مصرف کننده این دارو در طول مدت دو سال بعد از مصرف دارو مبتلا به این مشکلات جدی شده بودند. در حالی که تنها ۳ درصد بیماران مصرف کننده دارونما دچار چنین مشکلاتی شده بودند.

 

این مطالعه متمرکز بر بیماران مبتلا به نوعی بیماری کلیوی موسوم به نفروپاتی ایمونوگلوبولین A (IgA) بود. این بیماری زمانی بروز می‌کند که IgA، پروتئین سیستم ایمنی، در کلیه‌ها تشکیل شده و منجر به التهاب می‌شوند.

 

متیل پردنیزولون و سایر کورتیکواستروئید‌ها موجب توقف سیستم ایمنی شده و التهاب مرتبط با آلرژی‌های شدید، آسم، آرتروز و سایر مشکلات را تسکین می‌دهند. برخی مطالعات نشان می‌دهند که این دارو‌ها می‌توانند به درمان نفروپاتی IgA کمک کنند.

 

به گفته متخصصان کلیه، از آنجایی که این دارو‌ها واکنش ایمنی را کاهش می‌دهند، تعجب آور نیست که عفونت‌ها عارضه جانبی آن باشند.

انتهای پیام/